Marknadsföring på nätet

Nyhetsbrev

Marknadsföring via E-post är ett utmärkt sätt att marknadsföra ditt företag online – och inte minst ett ekonomiskt sådant många gånger. Har du erfarenhet av den sortens progamvara där man själv redigerar sina nyhetsbrev, eller tid att sätta dig in i programet i fråga, finns där idag många alternativ för dig att kunna skicka ut dina nyhetsbrev alldeles gratis. Den geografiska marknaden är ju i stort sett gränslös. Du når kunder från Kiruna i norr, till Ystad i söder med samma klick. Dock finns där vissa saker att tänka på innan du börjar med dina utskick. För exempel: Du får ej skicka ut till privatpersoner och enskilda firmor som ej gett sitt tillstånd. Dessutom måste utskicket ha en tydlig avsändare och en kostnadsfri möjlighet för kunden att meddela att de inte längre vill ha utskicket.

Utskick till juridiska personer är lagligt. Du får även skicka till dem som redan är kund hos dig, så länge det rör sig om liknande produkter.
Här följer några tips om nyhetsbrevets layout:

  • Håll nere storleken på logo och grafik, så det inte blir tungt. Detta resulterar annars i längre tid att ladda ner och öppna själva mailet.
  • Placera logon eller företagsnamnet längst upp till vänster så det syns oavsett om de öppnar ditt newsletter i nytt fönster.
  • Lägg din mest intressanta text i övre delen av brevet – fall i fall de inte öppnar upp det helt.
  • Gör inte ditt nyhetsbrev för brett. Rekommenderad bredd, ca 600px. Kunden ska inte behöva scrolla sidledes för att kunna se hela mailet.
  • Enkel html kod för alla att se. (Ofta är detta redan inställt i programet)

Nyhetsbrevet är utan tvekan ett viktigt verktyg för dig som vill marknadsföra dig på internet. Tänk bara på att du följer regler och lagar för utskick.

Lycka till med era nyhetsbrev.

Artikeln är hämtat från marknadsföring.dk