EN INFOSAJT AV WEBBDESIGNFABRIKEN

Digital marknadsföring

Vad är digital marknadsföring?

När man marknadsför en produkt eller tjänst via digitala kanaler och plattformar så är det digital marknadsföring.

Vad är egentligen Digital Marknadsföring

​Många vill synas bättre på nätet – med andra ord förbättra sin digitala närvaro och marknadsföra sig på nätet.  Digital marknadsföring är ett brett område och frågar du tio olika personer vad det egentligen handlar om får du troligtvis lika många svar.

Man kan säga att digital marknadsföring är budskap som förmedlas via digitala kanaler. Marknadsföringen ska i sin tur ge fler kunder och affärer – mer business rent ut sagt – till företagen i fråga.

En vanlig typ av digital marknadsföring idag är sökmarknadsföring (SEM), displayannonsering, annonsering via sociala medier och sökmotoroptimering.

Fördelarna med digital marknadsföring

Fördelarna med digital marknadsföring jämfört mer traditionell marknadsföring är bland annat att den är billigare. Tycker man om att jobba lite själv med bloggar och sociala medier, kan den nästan bli intill gratis. Ofta vad som kan vara lite svårare med digital marknadsföring är att veta vilken målgrupp man vill nå ut till. Att få fram rätt budskap och texter på sociala medier kan också vara lite av en utmaning.
Läs mer om webbtexter

Vad är digital marknadsföring?

När man marknadsför en produkt eller tjänst via digitala kanaler och plattformar så är det digital marknadsföring. Dom digitala kanalerna kan vara allt från Social media, som facebook, Instagram osv, eller skicka ut nyhetsbrev eller använda tjänster som Google Ads (Google AdWords). Digital marknadsföring är brett och du kommer säkert få höra motsägningar om vad det egentligen omfattar. Men man kan egentligen säga och definiera det som att allt ett företag gör digitalt för att skaffa nya kunder och business är digital marknadsföring.

Vad gör egentligen en digital marknadsförare?

En digital marknadsförare skapar varumärkeskännedom i digitala kanaler. Det är också vanligt att en digital marknadsförare använder KPI:er för dom olika kanalerna. Detta görs för att mäta marknadsföringsarbetet och se dess resultat. Ett vanligt verktyg för dessa mätningar är Google Analytics och Google Search Console. Dessutom är båda dessa utmärkta tjänster helt gratis. Vi rekommenderar alla starkt som webbyrå att använda dessa verktyg.

Traditionell marknadsföring

Marknadsföring omfattar alla de aktiviteter ett företag utför på marknaden, till exempel val av produkt att sälja, val av målgrupp, prissättning etc. Det finns flera möjliga definitioner av marknadsföring, beroende på den roll som företaget kallas att spela i förhållande till den strategiska roll, positionering inom sin konkurrensmiljö. Definitionen är hämtad från Prince Philip Kotler, enhälligt erkänd som far till den senaste utvecklingen i denna fråga för arbeten som dök upp från 1967 till 2005.

Men ursprunget till begreppet marknadsföring har rötter mycket långt. Med ekonomen italienska Giancarlo Pallavicini, redan 1959, är dessa rötter åtföljas till den ursprungliga forsknings djup marknad, beståndsdelar. I själva verket de första verktygen för vad som blev den moderna marknadsföring. Marknadsföring handlar också om att definiera och ta fram erbjudanden som svarar mot behoven, möter utmaningarna och skapar kundvärde. Det omfattar också arbetet med att positionera sina produkter på marknaden.

Till sist omfattar marknadsföring att kommunicera erbjudandet, konkretisera värdena och som en del i säljarbetet och i den fortsatta kundrelationen säkerställa att förväntningarna infrias.

 

Marknadsföring på nätet

Typer av marknadsföring

Man kan marknadsföra sig på olika sätt men det vanligaste är att man annonserar i tidning, tv, utskick av reklamblad samtidigt som sociala medier har blivit ett allt vanligare medel. Det allra viktigaste är att man tänker på att nå ut till sin egen kundgrupp, eftersom det är slöseri med marknadsföring att rikta sig till kundgrupper som inte intresserar sig för produkten. Så har man en produkt som riktar sig till vuxna bör man till exempel inte visa reklamen på barn-tv.

En annorlunda typ av marknadsföring är Inbound marketing där man via internet försöker få kunden att hitta annonsören istället för att i mer konventionell marknadsföring söka upp presumtiva kunder.

Texterna är hämtade från Wikipedia. Länk till texter >>

 

Resultatet

Det kan både vara spännande och roligt att se resultatet av ditt marknadsföringsarbete. Framför allt när din hemsida börjar klättra hos Googles index och telefonen börjar ringa lite mer. Idag finns det ju utmärkta verktyg just för att mäta dina resultat. Dessutom är dom bästa av dessa tjänster helt gratis. Vi rekommenderar absolut att ni reggar er hos Google Analytics och Google Search Console.
Med dessa tjänster får ni riktigt bra koll på läget och ser hur er hemsida klättrar och svarar positiv på er maknadsföringskampanj.

 

Digital marknadsföring med nyhetsbrev

Marknadsföring via E-post är ett utmärkt sätt att marknadsföra ditt företag online – och inte minst ett ekonomiskt sådant många gånger. Har du erfarenhet av den sortens progamvara där man själv redigerar sina nyhetsbrev, eller tid att sätta dig in i programet i fråga, finns där idag många alternativ för dig att kunna skicka ut dina nyhetsbrev alldeles gratis. Den geografiska marknaden är ju i stort sett gränslös. Du når kunder från Kiruna i norr, till Ystad i söder med samma klick. Dock finns där vissa saker att tänka på innan du börjar med dina utskick. För exempel: Du får ej skicka ut till privatpersoner och enskilda firmor som ej gett sitt tillstånd. Dessutom måste utskicket ha en tydlig avsändare och en kostnadsfri möjlighet för kunden att meddela att de inte längre vill ha utskicket.

Utskick till juridiska personer är lagligt. Du får även skicka till dem som redan är kund hos dig, så länge det rör sig om liknande produkter.
Här följer några tips om nyhetsbrevets layout:

  • Håll nere storleken på logo och grafik, så det inte blir tungt. Detta resulterar annars i längre tid att ladda ner och öppna själva mailet.
  • Placera logon eller företagsnamnet längst upp till vänster så det syns oavsett om de öppnar ditt newsletter i nytt fönster.
  • Lägg din mest intressanta text i övre delen av brevet – fall i fall de inte öppnar upp det helt.
  • Gör inte ditt nyhetsbrev för brett. Rekommenderad bredd, ca 600px. Kunden ska inte behöva scrolla sidledes för att kunna se hela mailet.
  • Enkel html kod för alla att se. (Ofta är detta redan inställt i programet)

Nyhetsbrevet är utan tvekan ett viktigt verktyg för dig som vill marknadsföra dig på internet. Tänk bara på att du följer regler och lagar för utskick.

 

Digital Marknadsföring via Sociala medier

Faserna i marknadsföringstratten kan se lite annorlunda ut för varje företag, men målen är desamma: att fånga upp potentiella kunders uppmärksamhet, berätta för dem om ditt företag, konvertera dem till betalande kunder och hålla kvar dem.

Med över 3,4 miljarder användare över hela världen är sociala medier ett kraftfullt sätt att nå nya människor och flytta dem genom tratten. Och det fungerar i takt med dina andra marknadsföringsinsatser, vilket gör det till en värdefull del av din integrerade marknadsföringsstrategi.

Här är några sätt sociala medier kan hjälpa dig att bygga och upprätthålla relationer med din publik under hela deras kundresa.

 

Öka medvetenheten

Den första fasen av marknadsföringstratten handlar om att skapa medvetenhet bland så många människor som möjligt. När potentiella kunder blir bekanta med ditt företag finns det en större chans att de kommer att tänka på dig när de behöver de produkter eller tjänster du tillhandahåller.

Sprid ordet om ditt företag genom att dela länkar till din webbplats eller e-handelsbutik på Twitter, Facebook, Instagram och någon annanstans som dina potentiella kunder kan vara – och uppmuntra dina nuvarande följare att göra detsamma. (Tips: du kan skapa, publicera och schemalägga organiska Facebook- och Instagram-inlägg direkt via ett superbt verktyg som Mailchimps nyhetsbrev.)

Skapa anpassade Facebook- och Instagram-annonser som riktar sig till en specifik målgrupp – som personer inom ett visst åldersintervall eller bor på en viss plats. Med dessa annonser kan du kommunicera din varumärkeshistoria på ett sätt som kommer att resonera med de personer du riktar dig så att du kan bekanta dig med ditt varumärke och få mer trafik till både din sociala profil och din webbplats.

 

Visa värdet på din produkt eller tjänst

När en potentiell kund är medveten om ditt företag kommer de att gå vidare till nästa fas i tratten: hänsyn. De har redan visat intresse för att lära sig mer, så det är en perfekt möjlighet att visa upp värdet på din produkt och konvertera dem till kunder.

Sociala annonser får nya ögon till din webbplats, men det finns ingen garanti för att människor kommer att bli betalande kunder vid sitt första besök. Lyckligtvis är det lätt att skapa annonser som är inriktade på nytt så att de kommer tillbaka när de är redo att köpa. Lägg till Facebook-annonspixeln till din anslutna webbplats (eller målsida), skapa en ommarknadsföringsannons i Mailchimp och besökare kommer att se din annons när de surfar på Facebook, Instagram eller Facebooks målgruppsnätverk.

Organiskt innehåll – som recensioner, betyg och kundbedömningar – kan också hjälpa dig att nå nya människor på sociala medier. En ny undersökning visade att konsumenterna läste i genomsnitt 7 recensioner innan de litar på ett företag. Och eftersom samma undersökning också tyckte att Facebook var en av de mest betrodda recensionsajterna för lokala konsumenter, kan du lägga till recensioner och vittnesmål till din Facebook-sida omvandla besökare till betalande kunder. Läs mer om fördelarna med kundrecensioner.

Utbilda dina kunder via sociala medier

Sociala medier är också ett utmärkt ställe att tillhandahålla utbildningsinnehåll till din publik, oavsett om de fortfarande är i övervägningsfasen eller redan har blivit betalande kunder.

Utveckla videofilmer och dela dem socialt så att potentiella kunder kan se hur lätt din produkt är att använda eller hur effektiv din tjänst kan vara. Och glöm inte de människor som redan har köpt; videor som ger monteringsinstruktioner och användningstips kan hjälpa kunderna att få den information de behöver för att få ut så mycket som möjligt av dina produkter.

När populariteten hos sociala medier växer ökar också behovet av att erbjuda kundsupport över dina sociala kanaler. Facebook och Twitter är ofta de första platserna folk besöker när de har frågor eller kommentarer, och det är viktigt att adressera dem när de uppstår. Inte bara kommer du att hjälpa människor i behov, du kommer också att visa potentiella kunder som du svarar på feedback och snabbt löser problem som kan uppstå.

 

Få kunderna att komma tillbaka

Kundresan slutar inte när någon gör ett köp och lär sig att använda dina produkter. Sociala medier hjälper dig att driva kunder mot trattens kvarhållningsfas – och närmare att bli frekventa shoppare eller varumärkesförespråkare.

Skapa och dela organiskt innehåll (som artiklar, blogginlägg, bilder eller tips) socialt för att hålla publiken engagerad. När du lär dig mer om deras preferenser kan du öka relevansen för ditt innehåll och inspirera människor att besöka – och engagera sig – på din sida oftare.

Skapa en känsla av gemenskap på dina sociala sidor med innehåll som uppmuntrar publikens engagemang. Du kan starta en Facebook-grupp, vara värd för Twitterchattar eller till och med skapa ett Pinterest-bräde för att dela bilder av dina produkter i aktion. Ett starkt socialt samhälle kommer att humanisera ditt företag och få dina kunder att känna att de är en del av något speciellt. Och det kan hjälpa din kortslutning: Studier har visat att kunder som känner sig känslomässigt anslutna till ditt varumärke har ett 306% högre livslängd och är mer benägna att rekommendera ditt varumärke till andra.

Många olika marknadskanaler

Det finns idag många olika marknadskanaler att använda sig av och ju fler digitala marknadsförare du frågar desto fler kanaler lär du få känna till. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det innefattar. Men för att göra en generell uppskattning kommer vi här lista de vanligaste kanalerna.

Sökmotoroptimering ska nämnas först, och är definitivt den vanligaste kanalen idag.

Social media är också vanlig och den snabbast växande kanalen idag.

Content Marketing är en av de lite roliga marknadskanalerna. Den innebär lite kort sammanfattat att man engagerar sina kunder med tävlingar och undersökningar med mera.

Google Ads är också en av de vanliga kanalerna, och en av de äldsta. Ett alldeles utmärkt verktyg.