Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är ett av de viktigaste verktygen du har när det kommer till marknadföra sig online. Sju av tio personer som ska handla på nätet använder sig idag av Googles sökmotor. Det finns signaler på att denna siffra är om än högre. Det är därför väldigt viktigt att ditt företag är synligt på just Google, och att det innehar en hög placering på indexeringen av ditt företags inriktning och bransch. Det första steget du bör göra är att du kontrollerar så att din hemsida är sökmotoroptimerad. Med det menas att den är konstruerad på rätt sätt för att hemsidan skall indexeras på mest optimala sätt av Google och andra sökmotorer. För att sidan ska vara detta måste du kontrollera följande:

  • Sidan ska innehålla relaterad text. Viktiga sökord ska vävas in i texten.
  • En riklig textvolym. Googles riktlinjer ligger idag på en textvolym på cirka 500 på första sidan. Dock bör man inte ligga under 200 på första sidan. Får små textvolymer gör det svårt att inta bra placeringar.
  • Det är också viktigt att din sidas källkod är rätt. Denna mäts ofta på så sätt att det ska helst inte finnas för mycket kod i förhållande till text.
  • Rubriker och titlar ska finnas. Framför allt är det viktigt med en H1. Sökmotorerna letar alltid efter  denna när dom spindlar sig igenom din sida. Även underrubriker spelar stor roll. Viktiga sökord ska gärna förekomma rubrikerna.
  • Bildtexter ska finnas till alla bilder och animationer på hemsidan. De som surfar utan bildläsare ska kunna få ett intryck av hur sidan ser ut. Det spelar också en stor roll för sökmotoroptimeringen.
  • Sökorden, alt-taggar, metataggar, brödtext och länkar ska vara relaterade till sidans innehåll.
  • Sidan får absolut inte bestå av endast bilder och flashanimationer. Det gör det omöjligt för sökspindlarna att avgöra innehåll på sidan.
  • En metabeskrivning ska finnas. Den ska innehålla relaterade sökord.
  • Textvolymen ska mätas relaterat till antalet sidor. Ju mer text du har på din hemsida, desto bättre rankas du av sökmotorerna.För att kontrollera dessa saker ovan kan du göra ett sökoptimeringstest hos din webbdesigner eller webbrå som skapade din hemsida och fråga dem om sidan är sökmotoroptimerad. Eller vända dig till en fristående webbyrå/sökmotoroptimeringsexpert och be dem göra en analys av din hemsida.Steg ett -och det väsentligaste inom sökmotoroptimering- är alltid att din sida är korrekt byggd och optimerad för sökmotorerna. Detta för att indexeras rätt och inom din bransch. Med en bra sökmotoroptimering förbättras din position och trafiken till din hemsida ökar och därmed en fördelaktigare verksamhet.

 

Artikeln är hämtad från marknadsföring.dk och sökmotor-optimering.se