En kort beskrivning
Innan vi kör igång ska vi beskriva vad metabeskrivning egentligen är. Metabeskrivning är texten som syns under sidans blå rubrik i Googles organiska index och sökresultat. Se bilden nedan för exempel.
Ett par saker att alltid tänka på:
- Metabeskrivningen skall alltid vara beskrivande av den specifika sidans innehåll.
- Den ska vara unik
- Den ska alltid vara säljande
Hur ska man utforma sin metabeskrivning?
Låt oss definiera den tekniska aspekten.
Metabeskrivningar ska vara mellan 150-160 (920 pixlar) tecken långa. Överstiger metabeskrivningen 160 tecken (eller 920 pixlar) så visar Google endast de tecken som ryms inom 160 teckensgränsen.
Att räkna ut pixellängden är inget som man kan räkna ut själva. Det är uträknat på att vissa bokstäver är bredare än andra, och det gör att metabeskrivningen kan klippas även om den innehåller max 160 tecken.
Vi rekommenderar starkt att använda ett SEO plugin till detta. Använder du WordPress så rekommenderar vi starkt Yoast SEO plugin.
Det finns även mycket sajter idag som erbjuder gratisverktyg online för detta.
Hur viktig är metabeskrivning för min SEO?
För en sju åtta år sen var metabeskrivningen en viktig faktor för din SEO (Sökmotoroptimering) och din hemsida. Och det var viktigt att metabeskrivningen alltid skulle innehålla sökordet. Men idag är det inte lika viktigt med metabeskrivningarna som det var förr. Eller man kan säga att SEO:n har blivit betydligt mer avancerad och det går inte längre att hamna bra i index för att sökorden finns med i metabeskrivningar och titel. Men det betyder inte att man inte ska lägga ner tid på sina metabeskrivningar. Dom är fortfarande väldigt viktiga. Dom innehåller ju informationen om sidan och det är dem som lockar in dina besökare. Och Google tar ju hänsyn till besökares användarbeteende, så med andra ord spelar ju metabeskrivningar fortfarande en, vad vi tycker stor, roll indirekt för SEO:n även om Google gått ut med att metabeskrivningen inte påverkar SEO:n längre.
En sammanfattning av Metabeskrivning
En metabeskrivning ska alltid innehålla sökordet 1-2 gånger
Metabeskrivningens längd för Desktop ska vara mellan 150-160 tecken. Ligg gärna några tecken under för inte överskriva 920 pixlar
Metabeskrivningens längd för Mobil: ca 120 tecken (680 pixlar)
En metabeskrivning ska alltid vara unik. Google tycker in om duplicerat innehåll.
En metabeskrivning ska vara beskrivande av sidan innehåll
En metabeskrivning ska vara säljande så besökare kommer in på sidan.
Lycka till och hör gärna av er om ni behöver hjälp med era metabeskrivningar.
Originalartikeln är tagen från WebbDesignFabriken – En Webbyrå i Malmö