Sökmotorer är livsnerven för alla webbplatser. Oavsett hur välplanerade och effektiva dina sociala strategier är, om din webbplats inte är framträdande i sökresultaten, kommer ditt företag och varumärke att ha svårt (om inte omöjligt) att växa. En av de viktigaste sakerna du kan göra är att se till att din webbplats är optimerad för organisk trafik via sökmotorer. Det är vad SEO innebär. Bokstavligen. Och det är inte alls så läskigt att komma igång med SEO som det kan tyckas många gånger.

 

Hur fungerar SEO?

SEO, eller sökmotoroptimering, organiserar och strukturerar din webbplats för maximal synlighet för sökmotorer. Det är allt. Det är ett ganska enkelt koncept. Bra SEO ger dig en bra placering på SERP (sökmotors resultatsidor).

 

Det verkliga arbetet som ligger bakom själva optimeringen är dock inte lika enkelt. I den här artikeln kommer vi att bryta ner de grundläggande begreppen och elementen som utgör allt en sökmotor letar efter på din webbplats. Vi vill hjälpa dig att förstå alla de olika rörliga delarna och hur de samverkar så att du kan ta itu med dem bit för bit för att bygga din ultimata webbplats.

Vad är egentligen SEO

 

Olika typer av webbplatstrafik

Hela poängen med SEO är att locka besökare till din webbplats via sökmotorer. Dessa besökare är organisk trafik. De har organiskt stött på din webbplats genom att använda sina egna söktermer och metoder. Du länkade  dem inte dit. Inte heller klickade dem in sig från en annan webbplats. De klickade inte heller på en länk på Facebook eller Twitter.

 

SEO påverkar alltså endast organisk trafik, så när du tittar på dina mätvärden och gör en SEO-granskning av din webbplats bör inte direkta länkningar, länkar från sociala medier och vidarelänkning vägas in. Google index klassas inte som en vidarelänkning.

 

Eftersom de hittade din webbplats via sökmotorn kommer du att kunna gräva djupare för att avgöra vilken typ av SEO-organisk trafik detta är. Med det menar vi om den trafik du får är kvalitets trafik som kommer att konverteras till försäljning eller ett medlemskap i din grupp kontra enkel kvantitet (som kan vara många, men de kan inte vidta några åtgärder på din webbplats). Verkligt bra SEO hjälper dig att få en stor mängd kvalitetstrafik. Dålig SEO kan ha direkt motsatt effekt.

 

Vad letar sökmotorerna efter?

Det är ärligt talat en svår fråga. Eftersom det förändras hela tiden när Google och andra motorer ändrar sina rankningsalgoritmer. Men i allmänhet letar sökmotorerna efter några saker som aldrig förändras (även om deras betydelse vid en viss tidpunkt kan skilja sig åt).

 

Inkommande och utgående länkar

Har du hört talas om bakåtlänkar? De är verkligen en viktig pelare i vad SEO är. Med bakåtlänkar avses alla länkar som pekar tillbaka på din webbplats. Att få länkar från högkvalitativa (och relaterade) webbplatser kan vara svårt – men absolut värt det! Google och andra sökmotorer räknar detta som ett lyft i ditt rykte. En referens. Ju fler länkar som pekar till din webbplats är en indikation på att din webbplats är värd att placeras högt i SERP.

 

Och det motsatta är också sant. Om du aldrig länkar någonstans antar Google att du inte lägger ut innehåll som är värt att rankas. Ta för exempel Wikipedia. Deras policy säger att information inte kan inkluderas i en post utan en hänvisning, en länk, till källan. Så ska din webbplats vara. Om du gör ett anspråk eller fördjupar ett ämne, visa ditt arbete och ge dina läsare ännu mer information och saker att läsa eller titta på.

 

Invärtes länkar är också en stor del av SEO. Du kan hjälpa Google att navigera på din webbplats och lära dig hur olika delar av ditt innehåll är relaterade till varandra genom att länka till andra artiklar på din egen webbplats. Du vill inte överdriva det och länka till helt orelaterat innehåll, men om du har en artikel om poolunderhåll och en artikel om poolklorhalter bör de länka till varandra med rätt ankartext. Google förstår sedan din webbplats lite bättre (och dina läsare får mer information om de ämnen de läser om).

 

Sidrankning

Mycket kort, sidrankning anger det relativa värdet av din domän till sökmotorn. Det är (förment) hur pålitlig du är och hur insiktsfullt, relevant och korrekt ditt innehåll är. Problemet med sidrakning är att Google och andra sökmotorer baserar dessa värden på antalet bakåtlänkar du har. Och från vem du har dem. Om du har många länkar från viktiga och högt sidrankade webbplatser antar Google att du är en förstklassig webbplats. Om du mestadels har länkar från skumma, onlineapotek och kasinon, tycker Google att du också är ganska skum.  It’s not what you know, but who you know.

 

Eftersom du inte kan kontrollera vem som länkar till dig är det möjligt att avvisa bakåtlänkar som du tror kan skada din sidrakning.

 

Inbäddad video

Google är glada i sina egna produkter. Och internetanvändare gillar video. YouTube är sökmotor nummer 2 i världen. De följer Google, som ägs av samma företag. Från och med de senaste uppdateringarna av Googles sökalgoritmer i skrivandes stund rankas artiklar och webbplatser som har inbäddade relaterade videor högre än de utan dem. Det är både nepotistiskt från Googles sida, men också UX för sökarna. Att kunna hitta informationen i både text och video är ett mervärde för alla inblandade.

 

Sökord och relevant innehåll

Sökord är det andra benet som SEO står på, bredvid bakåtlänkar. Det är de termer som människor söker efter. Det är vad folk skriver in på Google. Du kanske har hittat den här artikeln genom att skriva in vad är SEO? och om du gjorde det betyder det att vi lyckades välja ett nyckelord som människor söker efter. Läs mer om hur viktigt det är att identifiera dina sökord >>

 

Sökord spelar också en stor roll i SEO via din URL och webbplatsens namn, så du kommer antagligen vilja ha en URL som innehåller antingen ditt varumärke eller den bransch ditt företag befinner sig i. Du skulle inte vilja ha superswimmingpools.com om du driver en e-handelsbutik för matlagningsmaterial. Detta gäller även URL:erna (sidnamnen) du använder för enskilda sidor.

 

Även om du ibland kan ha ett innehåll utan ämne (kanske ett grillrecept för din poolwebbplats), vill du i allmänhet behålla allt innehåll som du publicerar är relevant för det övergripande ämnet på din webbplats. Det betyder att du inte börja lägga upp personliga babybilder på din affärssida eller försöka sälja bedårande, broderade kattungetröjor och vantar på din professionella brottningswebbplats.

 

Webbadresserna till inlägg, sidor och produkter i din butik är viktiga delar av SEO. Du vill ha sökordet (eller någon variation av det) i url:en. Google kommer att anta att webbdesignfabriken.com/seo handlar om seo på något sätt på grund av den här url:en. Om artikeln/sidan istället handlar om kattröjor, redigerar du Url:en eftersom det kan påverka din SEO och placering i SERP.

 

Om du upptäcker att innehållet på en sida har skiftat bort från vad webbadressen är, kan du ändra url:en så att den matchar det nya nyckelordet och sedan skapa en 301-omdirigering från den gamla så ingen bakåtlänkar går förlorade.

 

Obs! Google straffar inte innehållsförskjutningen eller omdirigeringar med hjälp av en 301 om innehållet förblir relaterat. Men om du omdirigerar till ett helt annat innehåll och ämne skulle Google inte tycka om det och straffa dig. Det kallas Black Hat SEO. Och du vill inte ha någon del av det. Det finns mycket mer att läsa om detta ämnet på tusentals sajter på nätet. Ett tips kan vara att sätta sig in lite i just det här, så du vet vad du inte ska göra när du jobbar med SEO.

 

Så i slutänden … Vad är SEO?

Man kan väl säga att det hela är en mix av nyckelord, URL-adresser, relevant innehåll, hantering av bakåtlänkar, och tydligöra sajtens innehåll för sökmotorerna. SEO är ett never ending projekt och det finns inga genvägar. Men om du lägger lite tid på det och är konsekvent kommer du absolut få resultat och utdelning.

Original artikeln kommer från WebbDesignFabriken – En Webbyrå i Malmö

Läs fler inlägg